Dag 4 : Niagara Falls - Cleveland

18 mei 2023 - Cleveland, Ohio, Verenigde Staten

Dag 4 : Niagara falls - Cleveland

De nachten worden beter gelukkig. Om 22:00 uur in slaap gevallen tot 4:00 uur. Even half uur wakker geweest en weer geslapen tot 6:30 uur. Prima nacht dus. We blijven nog even liggen en doen een rondje telefoon.

We hebben dit keer geen ontbijt erbij. We smeren een broodje op de kamer en zetten een kop koffie. En zo ontbijten we op de kamer. Ik zie op m’n credit card dat er opeens 100 dollar extra is afgeschreven voor de kamer alleen zie ik nergens iets van een deposit in de voorwaarden van booking. Straks even vragen bij het uitchecken.

IMG_8356

We pakken alles in, doen de verzorg ronde en bellen pap en mam nog even. Dan zijn we klaar om te vertrekken. We suizen met de lift weer naar beneden en checken uit. Er is inderdaad een 100 dollar deposit maar dit krijg ik uiteraard terug.

Buiten is het flink fris en bewolkt. We lopen snel naar de auto waar we even de stoel verwarming aanzetten en dan rijden we weg. Rob heeft een state park gevonden voor onderweg om even te stoppen. Het is vandaag 4 uur rijden naar Cleveland en dan zijn stops onderweg altijd wel fijn om de benen te strekken.

Omdat we de tolwegen uit hebben gezet rijden we geen snelweg maar zogenaamde byways en rijden we nu langs Lake Erie. Zo heb je bijna constant zicht op het meer. Ondertussen regel ik kaartjes voor een tour door mammoth caves NP voor over een paar dagen. Er waren niet heel veel mogelijkheden over dus maar goed dat ik nu geboekt heb.

In Dunkirk stoppen we even snel bij de pier. Buiten ziet het er heerlijk uit met het zonnetje maar schijn bedriegt. Het is maar 6 graden en er staan een ijzige wind. We lopen even snel de pier over en terug de auto in. Brrrrr.

IMG_8358f2d1c080-36a1-4489-93f8-bbf61714ac2fIMG_8359IMG_8360IMG_8362

Iets verderop stoppen we bij de vuurtoren van Dunkirk en nemen ook hier een kijkje.

IMG_8364IMG_8365IMG_8367

Snel de auto weer in naar Presque island. Dit state park ligt op een schiereiland. Er zijn stranden en je kunt er langs het meer wandelen. Het zal er in de zomer heerlijk zijn maar nu waaien we weg en worden we op het strand gezandstraald. Ook willen we op tijd in Cleveland zijn voor de rock n roll hall of fame. Dus het wordt geen lang bezoek.

IMG_8369IMG_8370IMG_8371IMG_8372IMG_8373

Na 20 minuten rijden gaan we voor ons een nieuwe staat in : Ohio. Het lukt me weer om een foto van het welkomsbord te maken dat boven de snelweg hangt. Er komen weer wat nieuwe magneten bij dit jaar want we rijden in totaal door 12 Staten waarvan er 6 nieuw zijn voor ons.

IMG_8377

Rond tien voor twee rijden we Cleveland in en parkeren we de auto bij de rock n roll hall of Fame. Eerst langs de weg maar we hebben geen muntjes om in de meter te doen. Dan maar iets verderop waar wel gewoon een automaat staat en waar we 11 dollar aftikken voor 3 uur parkeren.

IMG_8380IMG_8381

Tijd om naar binnen te gaan. Ik had thuis nog geen tickets geboekt dus halen we bij de kiosk onze tickets. Entree is 35 dollar pp. We krijgen een polsbandje bij de check en kunnen verder lopen.

Als eerste pakken we de roltrap naar beneden waar we bij de eerste tentoonstellingen komen. Per stad en per jaren zie je verschillende attributen, gitaren, platen, kostuums van artiesten die er vandaan komen en hoor je constant muziek. Ze hebben van elke muzikant wel iets. Heel bijzonder om te zien.

IMG_8382IMG_8383IMG_8384IMG_8386IMG_8387IMG_83881a06f2cb-9135-4506-b508-39dffbd02108

Op de tweede verdieping kun je zelf muziek maken. Ik probeer de gitaar weer eens en ook de drums. Ik heb helaas geen ritme gevoel en ook zeker geen talent maar het is wel leuk. Ook kun je hier stickers laten maken van je eigen band.

774468dd-7e23-4b28-bc21-1452ef792272a3c40f09-b7bf-4631-af1e-3396eb4eb5c3IMG_8389

Op de derde verdieping vind je de collectie van de artiesten die vorig jaar zijn toegevoegd aan de hall of fame. Je kunt als artiest op de nominatie lijst komen als je 25 jaar geleden je eerste commerciële album hebt uitgebracht. Metallica is in 2009 toegevoegd. Er is een hele wand met jaartallen en de namen van de artiesten plus handtekeningen. Ook kun je hier filmpjes kijken van het moment dat ze toegevoegd zijn.

IMG_8390IMG_8391IMG_8392IMG_8393IMG_8394

Om half vier is de rock n roll experience. Een korte film van 12 minuten over heeeel veel artiesten die allemaal op het podium van de rock n roll hall of fame hebben gestaan. Het is ook bizar om te zien hoeveel goede artiesten niet meer op deze aarde rondlopen. Zo eindigt de film met prince en Tom Petty die while my guitar gently weeps spelen samen. Kippenvel.

IMG_8399

We lopen het theater uit en botsen tegen de wall van Pink Floyd op. Het is even wachten tot er niemand op de foto erbij staat maar het lukt.

IMG_8400IMG_8403

Op verdieping 5 + 6 vind je de legends of rock. Zo zien we nog flink wat gitaren, de geschreven songtekst van enter sandman van Metallica, de gitaren en jassen van Bon Jovi en nog veel meer.

IMG_8404IMG_8405IMG_8406IMG_8407IMG_8408IMG_8409

We gaan weer richting beneden. Op de tweede speel ik nog basgitaar en piano (nou ja poging tot) en spelen we spelletje op de ac/dc en Aerosmith flipperkasten.

d54a4186-d75a-430e-998a-d221eb51d58f

de1b12ea-b26f-4ed5-bab5-5b10ed60e4b2

Via de souvenir shop lopen we weer naar buiten. Als je van muziek houdt is dit echt wel een aanrader.

IMG_8410

Tijd om richting ons hotel te gaan. We slapen in de buurt van het vliegveld in een la Quinta inn. Bij de receptie vraagt de meneer achter de balie of m’n rijbewijs van Nederland is. Ja dat klopt. Hij vraagt wat we in Cleveland komen doen. Als ik zeg dat we net naar de rock n roll hall of fame zijn geweest zegt hij dat hij laatst een Nederlandse band heeft ontdekt. Hij heeft het over focus. Ik zeg meteen hocus pocus en Sylvia en dat de zanger Thijs van Leer is. Je ziet hem een beetje verbaast kijken want dit is natuurlijk niet van mijn tijd. Toch wel grappig dit.

We krijgen kamer 427 en pakken de lift naar boven. De kamer ziet er prima uit en na de bed check ploffen we neer.

IMG_8412

Het is etenstijd en Rob ziet een Mexicaan in de buurt. Dat is altijd goed. We krijgen lekkere taco chips met dip als we binnen komen. Rob pakt de mix fajitas (met bief en kip) en ik ga voor de Cancun cheese steak (een tortilla met bief, gebakken uien en kaas). Het eten komt vrij snel. Het is heerlijk.

IMG_8413IMG_8415

Terug in de kamer kijk ik naar de route voor morgen en zoek ik de foto’s uit. Rob kijkt ondertussen op de iPad naar wat YouTube filmpjes. De douche is wel ruk. Weinig water druk en het duurt een eeuwigheid tot hij warm is.

Met de spierpijn gaat het gelukkig een stuk beter. Vandaag ook geen lange stukken hoeven te lopen dus even rust voor de benen. En voor nu lekker slapen