Dag 2 : Ithaca en omgeving

16 mei 2023 - Ithaca, New York, Verenigde Staten

Dag 2 : Ithaca en omgeving

Waar ik al bang voor was gebeurt. Ik kan niet slapen. Ja in slaap vallen was geen probleem. Om half tien sluiten de luiken. Maar dan zie ik bijna elk uur op de wekker. Om half drie ben ik echt klaar wakker en vermaak me een uurtje op m’n telefoon. Dan nog maar eens proberen om te slapen. Dat lukt redelijk al ben ik vaak wakker en zie ik weer elk uur. Om zes uur ben ik er klaar mee.

Iets voor zeven ontwaakt er iets naast me en bellen we mam even. Dan kleden we ons aan en lopen naar het ontbijt. Het is het standaard hotel ontbijt. Het bruin brood is wel lekker vers en de bagel smaakt ook prima. De wafel is wat flauw. Ach we hebben een bodem.

IMG_8180IMG_8181IMG_8182

Op de kamer pakken we alles in en zien ons eerste wildlife buiten. Er loopt een dikke groundhog (marmot) op het gras. Zo schattig. Buiten is het prima weer. Het is nu nog fris maar de zon schijnt en het wordt 22 graden vandaag.

IMG_8195

We rijden tegen acht uur weg naar Watkins glen state park. Hier kun je door een kloof lopen met onderweg 19 watervallen. Maar als we een half uur later aankomen zien we dat de gorge walk nog dicht is voor het seizoen. Shit dat is balen zeg. Ik heb m’n huiswerk slecht gedaan dit jaar. We kunnen wel de north en south rim lopen.

IMG_8223IMG_8197IMG_8199IMG_8200

Het is meteen een kuiten bijter die north rim met al die trappen. Ik wist dat ik iets vergeten was en dat is conditie. We moeten regelmatig stil staan om even op adem te komen.

IMG_82019d0a6cb4-58f2-42e4-9386-6018c30166d3

Soms hebben we wat zicht op de kloof zoals op de suspension bridge. Helaas komen we ook regelmatig een hek tegen en moeten we weer terug.

IMG_8203IMG_8205IMG_8207IMG_8208

Bij Mill point klimmen we langs het hek en lopen toch een stukje de kloof in. Het mag eigenlijk niet maar we doen het stiekem toch.

IMG_8218IMG_8219IMG_8222

Daar steken we de brug over naar de south rim waar we weer langs het hek klimmen. Wel uitkijken voor de rangers. Maar die zien we niet. En zo komen we uiteindelijk weer bij de auto. Uiteindelijk zal de kloof pas eind mei open zijn. Jammer maar helaas. We hebben toch een lekker rondje gemaakt van 6,9 km.

We pikken de aunt Sarah waterval nog even mee. Deze ligt direct aan de weg in Watkins Glen en deze hadden we dus op de heenweg compleet gemist.

997fb6a3-701f-4661-aa3b-efc0b6498323

We zetten de navigatie op Taughannock falls state park. Het is een klein half uur rijden. We beginnen bij de falls overlook en zien daar de waterval vanaf het uitkijkplatform.

IMG_8227

Maar we willen dichterbij komen en dus rijden we dan naar het begin punt van de gorge trail. Bij het poortje zit niemand dus we hoeven niet te betalen.

We beginnen bij de kleine waterval en lopen dan door de kloof naar de waterval die we van bovenaf al hadden gezien. Deze is 66 meter hoog. De wandeling zelf is makkelijk en maar 4,8 kilometer. We hoeven niet te klimmen en je kunt nog een stukje langs het water lopen.

IMG_8228IMG_8229IMG_82313e0adf15-b32c-4a96-a395-ef0d0693d37dIMG_8236IMG_8238

Als we uitgelopen zijn rijden we naar het meer waar we bij een picknick tafeltje ploffen met wat drinken en een broodje. We zien verschillende families Gans met babies. Van klein naar groot. Zo schattig.

IMG_8243IMG_8244IMG_8248IMG_8249

Ik heb nog twee parken op mijn lijstje staan. We stoppen als eerste bij buttermilk falls state park. Waar we bij de andere parken niks hoefde te betalen zit er nu wel iemand aan het poortje. We pakken een dagkaart voor 9 dollar en parkeren de auto.

IMG_8250IMG_8251IMG_8252

Om het af te leren doen we nog een gorge (kloof) trail. Op het kaartje staat 1,2 kilometer. We komen er al vrij snel achter dat dat niet klopt. Alweer is het flink klimmen en lopen we dit keer wel echt in de kloof. We zien verschillende watervallen en het super gaaf. Wat de kracht van water toch kan doen.

IMG_8254IMG_8256IMG_8259IMG_8260IMG_8263IMG_8265IMG_8264f7f52bf6-97c9-40f6-a088-acd1d90a3424

Als we bij de north entrance boven uitkomen staat de Strava op 3,8 kilometer. Ze moeten toch echt beter gaan meten.

Via de rim trail lopen we weer naar beneden. Deze is vrij steil af en toe. Ben eens benieuwd of we spierpijn hebben morgen. De nieuwe wandelschoenen zijn in ieder geval goedgekeurd. Als we beneden zijn hebben we er 5,8 km erop zitten. Prima wandelingen gehad vandaag.

We gaan nog lekker in het zonnetje bij de waterval zitten. Rob heeft ondertussen nog wat drinken uit de auto gehaald. Daar waren we wel aan toe.

IMG_8267

We hebben geen zin meer in het Robert H. Treman park en rijden terug naar het hotel. Even tijd om de voetjes omhoog te doen, het verslag te schrijven en even te chillen.

Vanmiddag met zoeken op Google zag ik al een Texas Roadhouse liggen dicht bij het hotel. We hebben honger en rond vijven rijden we richting het centrum. Het is niet druk en we krijgen snel een tafel en dan kunnen we ons tegoed doen aan de warme broodjes met kaneel boter. We bestellen beide een biefstuk. Rob met zoete aardappel en mais. Ik pak er appelmoes en een loaded baked potato bij. Het smaakt heerlijk en de borden gaan leeg.

IMG_8274

Het is nog redelijk vroeg als we klaar zijn met eten. We zien een old navy liggen waar we even neuzen. Daarnaast ligt de TJ Maxx. Ook daar kijken we even rond. Bij beide vinden we niks. Dan lopen we nog even de 5 below binnen. Maar daar staan we snel weer buiten. Wat een zooi.

IMG_8275IMG_8276

We zijn klaar voor vandaag. We hebben aardig wat gelopen (sowieso  ruim 17 km aan wandelingen) en na zo’n flut nacht ben ik gewoon moe. Ik ben toe aan een goede nacht slapen.

Morgen trekken we verder en gaan we naar de niagara watervallen. Tot morgen.

1. Jos:
    24 mei 2023
    17 kilometer is nogal wat, en dat met een hoop klimmen, petje af. mooie foto's hoor