Dag 1 : Spaubeek - Brussel - Newark - Ithaca

15 mei 2023 - Ithaca, New York, Verenigde Staten

Dag 1 : Spaubeek - Brussel - Newark - ithaca

Whoop whoop de dag waar we al weken naar uit kijken is eindelijk aangebroken. En ondanks dat we 12 weken geleden nog in de usa waren kijken we uit naar een nieuw avontuur.

De wekker staat op half 5 maar ik schrik 10 min voor de wekker wakker. Ik heb echt prima geslapen. Rob laat ik nog even liggen. Ik pak de laatste dingen in, kleed me aan en smeer wat brood. Als Rob ook boven water is checken we of we alles hebben en gaan de koffers dicht. We zeggen dag tegen de katjes (Ziggy en Toef zijn gewoon naar de oppas) en stappen de auto in.

Rond 5:50 uur halen we pap op en zetten we koers naar Zaventem. Omdat ze bij Stein aan de weg aan het werken zijn moeten we over Maastricht.  En waar in Spaubeek de zon nog scheen rijden we de mist in in België.  Het is rustig op de weg en om 7:15 uur rijden we de drop off zone op bij het vliegveld. We zwaaien pap uit en lopen richting de incheckbalies. Voor een zondagochtend is het behoorlijk druk.

IMG_8149

Omdat ik gisteren al had ingecheckt zijn we “travel ready” en hoeven we alleen de bagage te droppen. Na een paar vragen mogen we de koffers afgeven. Beide zijn 14,2 kilo. Er is dus ruimte voor de terug weg. De vlucht zit volgens de mevrouw aan de balie vol. Jammer. Had nog willen vragen voor wat meer beenruimte.

Tijd voor de controle. Hier geen fancy scan apparaat maar een simpel poortje. We mogen wel beide doorlopen. Als ik m’n tas wil pakken zie ik dat deze gepakt wordt door een beambte. Mijn flesje water mag hier niet mee. Balen. In Amsterdam doen ze daar niet meer moeilijk over. Dan lopen we door naar de paspoort controle. Dit was allemaal zelfscan en niet druk.

Via wat winkeltjes lopen we naar de food court voor een koffie en een nieuw flesje water. Tijd voor een boterhammetje. Op ons gemak want we hebben tijd zat. Als we naar de gate lopen zie ik dat ik daar voor 1 euro een flesje water kon scoren ipv de 3,10 die ik betaald heb. Zucht. Rob koopt zich nog een flesje voor onderweg.

IMG_8153

Bij de gate nemen we plaats en wachten tot ze onze boarding group omroepen. We zitten vrij achteraan in het vliegtuig dus we mogen als laatste. Eigenlijk onlogisch. Je zou zeggen doe het van achter naar voor vullen. Het boarden begint mooi op tijd (9:25 uur en onze vlucht gaat om 10:15 uur ) en de mevrouw aan de balie had gelijk. Het zit goed vol.

IMG_8155IMG_8156

Helaas vertrekt het vliegtuig niet om 10:15 uur maar bijna 45 minuten later. Dat is een beetje balen want de vlucht tijd zou minder zijn namelijk 7 uur ipv 8 uur. Eindelijk gaan we om iets voor 11 de lucht in. New York….. here we come !!!

8AE1FF3D-FEAF-430B-A703-C2B29072547C

Na amper een uur zitten we al aan de lunch. Chicken of pasta uiteraard. De tortellini is echt niet lekker. Rob eet z’n kip piri piri wel op. Ik pak alleen het broodje dat ik maar even op m’n warm eten leg om te ontdooien. Als toetje hebben we chocolade truffels.

Ik doezel wat weg maar echt slapen lukt niet echt. We amuseren ons maar met wat films, een spelletje en friends. Het is trouwens echt steen koud in het vliegtuig. De airco staat op standje vrieskist en het dekentje is geen overbodige luxe. Ik had zo’n vliegtuig hangmat voor je voeten gekocht en ik moet zeggen… het zit prima. Net even je voeten wat hoger is zoveel fijner zitten.

IMG_8159IMG_8158

Na 7 uur vliegen zetten we de landing in. Het is een flinke hoetsekloetse vlucht op het eind en naast me wordt Rob steeds witter. Als we geland zijn is hij misselijk en moet hij spugen. Gelukkig hadden we een zakje bij de hand. Hij voelt zich daarna gelukkig een stuk beter maar ziet zo wit als een laken.

IMG_8160IMG_8161

We lopen naar de douane en zien me toch een rij staan. Oh nee hè. De Efteling is er niks bij. Er zijn welgeteld 3 balies open. Dat wordt dus heeeeeel lang wachten. Rob krijgt ondertussen gelukkig weer wat kleur.

IMG_8162

We hebben een record gevestigd en wachten 1 uur en 45 minuten eer we door de douane zijn. Waanzin.

IMG_8163

De koffers hebben al flink wat rondjes gedraaid en liggen nu stil op de band op ons te wachten. Ze zijn er in ieder geval maar dat hadden we op de app al gezien. We hadden voor de zekerheid dit keer wel een paar sokken en ondergoed in de tas gedaan. En de kleren ook gedeeld. Dat gebeurt me geen tweede keer meer.

De volgende stop is de car rental. Daarvoor moeten we met de air train. We hebben dit keer bij dollar geboekt. Onze eerste boeking was bij Alamo maar dit scheelde 400 euro.

IMG_8165

Het mens aan de balie ziet er verveeld uit en het duurt en duurt. Er is geen auto klaar voor ons en ze kan wel andere meegeven maar dan voor veel geld. Ja daaag. We wachten wel. Ook de tol is belachelijk duur dus die skippen we ook. We gaan wel tolwegen vermijden. Na een kwartier worden we eindelijk geroepen en kunnen we naar buiten. We krijgen een donkere Nissan Máxima mee.

We installeren de Apple CarPlay want Rob heeft weer een maandje TomTom gekocht. Die werkt super en offline als je van te voren de kaarten download. Nog een laatste check en dan kunnen we eindelijk de snelweg op. Al snel vinden we een leuke classic rock zender op de radio en cruisen we richting Ithaca. Het is ongeveer 4 uur rijden.

E75E3771-6C11-478A-8074-6BC94B829E50

Onderweg zien we vooral al veel groen, bossen en bergen. Helaas is bij veel groen ook veel roadkill.

IMG_8167

Na 1;45 uur rijden we Pennsylvania in. Hier zijn we al geweest maar ik was voorheen niet zo enthousiast met de Staten borden op de foto zetten maar nu wel. Dus hop de IPhone in de aanslag en knip.

IMG_8170

We ontdekken ondertussen wat meer van de auto. Zo hebben we gewoon navigatie en Sirius FM. Vooral de laatste is fijn want die doet het namelijk altijd goed. Het is satelliet radio. De navigatie moeten we morgen maar eens op ons gemak goed zetten. Volgens Rob is het een 3,5 liter v6.

Als we dik 2 uur en 20 minuten in de auto hebben gezeten beginnen we toch wel trek te krijgen. We hebben amper wat gehad vandaag. Maar omdat we nog een stuk moeten wordt het de grote gele M. Even makkelijk en snel. De eerste oranje Fanta wordt naar binnen geslurpt en de chicken burgers smaken prima.

IMG_8171

We stappen de auto weer in voor de laatste kilometers van vandaag. En voor staat nummer 3. We kwamen aan in New Jersey, reden door Pennsylvania en nu rijden we in de staat New York.

IMG_8175

Tegen achten komen we aan in Ithaca. Onze slaapplek voor de komende twee nachten. We stoppen meteen maar even bij de Walmart voor de eerste boodschapjes. Vooral water vind ik altijd handig. Ook pakken we chips, broodjes, choco pasta, bier, Mountain Dew en wat beef jerky mee. We hebben in de meeste hotels ontbijt maar voor tussendoor is het altijd handig om wat te knagen te hebben.

IMG_8176IMG_8177

Half negen checken we dan eindelijk in bij rodeway inn and suites. We krijgen kamer 105 en na een grondige check worden de koffers naar binnen gebracht en ploffen we op bed. We zijn aardig moe na deze lange dag. Het is tijd om te douchen en dan het bed in te kruipen. Hopelijk slapen we vannacht een beetje oké.

IMG_8178

Morgen gaan het avontuur echt beginnen. We blijven hier in de buurt in ieder geval. Even rustig opstarten. Tot morgen.