Dag 19 : Shenandoah NP deel 2 - Fredericksburg

2 juni 2023 - Fredericksburg, Virginia, Verenigde Staten

Dag 19 : Shenandoah NP deel 2 - Fredericksburg

Wakker worden van het gekwetter van de vogeltjes is toch geweldig. We hebben best geslapen al vonden onze buurvrouwen het nodig om om kwart over twee in de nacht nog hele gesprekken te voeren. De muren zijn hier flinterdun dus kon het hele gesprek zowat volgen.

We lopen rond acht uur naar de lodge om wat te gaan eten. Maar dan horen we dat er minimaal een half uur wachttijd is in verband met een personeelstekort. Nou dan laat maar zitten. Bij de Starbucks hebben ze ook niet echt iets van broodjes alleen zoetigheid en dus lopen we terug naar de kamer. We hebben nog broodjes die op moeten. En we kunnen hier op de kamer ook een goede kop koffie zetten. Ontbijt ✅.

IMG_9431IMG_9432

Tijd om te gaan. De auto wordt weer ingeladen en we leveren de sleutels in. Dit was wel een geweldige plek om te verblijven.

Ver rijden we echter niet. De dark hollows falls trail is niet ver van de lodge. We parkeren de auto en trekken de wandelschoenen aan. Het is een 1,4 mijl lange wandeling maar met flink wat hoogte meters. Op de heenweg is alles naar beneden lopen. De dark hollows falls zijn de enige watervallen die met een relatief korte wandeling te bezoeken zijn. Het is een mooie waterval en zeker de moeite waard.

IMG_9433IMG_9434IMG_9435IMG_94382ed6ace7-72aa-4f68-8208-45652a3149aeIMG_9440IMG_9442

Dan klauteren we weer naar boven richting parkeerplaats waar we met rode koppies aankomen. We hebben de ochtendgymnastiek gehad. 170 hoogtemeters. Pffff.

IMG_9444

Bij een van de vele overlooks stoppen we even. Ik heb daar internet en kan dan even zien voor mooie stops onderweg. Dan FaceTime ik meteen met pap en mam en laat ze de omgeving zien. Het blijft een geweldig uitzicht.

IMG_9446IMG_9447

De volgende wandeling doen we bij Limberlost trailhead. Deze is ook 1,4 mijl round trip maar lekker vlak. Als we net zijn begonnen zien we een koppel ergens foto’s van maken. Het is geen wildlife maar een zeer zeldzame bloem. De Pink lady slipper. Ik heb er nog nooit van gehoord. Zij zijn helemaal lyrisch. Ik vind het meer ergens anders op kijken.

IMG_9448IMG_9450

We lopen fijn verder. Het rondje is goed te doen. We lopen wel over een soort fijne grind en dat zorgt voor steentjes in de schoenen. We zien onderweg nog een duizendpoot, kijk eens al die schattige pootjes.

IMG_9451IMG_9455IMG_9453

Bij Skyland ben je op het hoogste punt van het park. Je zit dan op 1122 meter. Hier is ook een lodge en daar stoppen we voor een koffie met wat lekkers. We delen een grote chocolate chip cookie die we heerlijk in het zonnetje opeten.

IMG_9462IMG_9458IMG_9459

We rijden verder naar Stony man overlook maar draaien weer om om de little stony man trail te lopen. Dit is maar een korte trail maar ook weer met 100 hoogte meters. Al gaat deze een stuk makkelijker dan dark hollows. We lopen tot aan het uitkijkpunt waar je zo weer de vallei in kijkt. Op de terugweg zien we nog wat rupsjes en een mooi spinnenweb met allerlei kleuren.

IMG_9473IMG_9468IMG_94655074c2fe-a45d-453a-8c21-f83db658557eIMG_9470IMG_9472

We gaan terug naar de overlook en stoppen bij het bord. Nu zien we waar we naar kijken. Als je naar de rots kijkt en je hoofd een beetje schuin doen zie je met een beetje verbeelding het gezicht van een oude man in de berg. Grappig.

IMG_9475IMG_9476

We stoppen nog bij een aantal overlooks. In totaal zijn er zo’n 75 overlooks om te stoppen op deze weg.

IMG_9464IMG_9477IMG_9479IMG_9480

Laatste stop is het Dickey Hill visitor center. Hier ploffen we op een bankje en werpen de laatste blik de vallei in. We kijken nog even in het visitor center waar we nog een stukje film over het park meepakken. Het is altijd wel interessant om te zien al was deze film al van 2003. Tijd om een nieuwe te maken.

IMG_9482

Het is tijd om Shenandoah NP te verlaten. De aller laatste stop is bij het bord. Daaaag Shenandoah. Je was top.

IMG_9483

Bij Front Royal rijden we de snelweg op richting Fredericksburg, onze overnachtingsplek voor vanavond. Ik had vanochtend nog even gekeken voor Washington maar het is ondertussen al half vier als we nog een dik uur moeten. Dat gaan we niet redden om bij president Biden op bezoek te gaan.

Rond half vijf rijden we het terrein op van de County inn and suites en checken we in. We krijgen kamer 312. Alles ziet er weer prima uit. Het is een lekker grote kamer met apart zitgedeelte. Tijd om even te relaxen.

IMG_9484

Een vakantie in de USA is voor mij niet compleet zonder Panda Express en laat er nu eentje in de buurt liggen van ons hotel. Jammmie orange chicken en honey sesame chicken met rijst voor mij en voor Rob rijst met angus beef en honey walnut shrimp. Het was er nog super druk ook. Het eten is in ieder geval weer heerlijk.

IMG_9485IMG_9486

Helaas moeten we het deze vakantie wel zonder Cheesecake Factory en famous Dave doen. Die komen we niet meer tegen ben ik bang. Daar voor in de plaats hebben we wel de Cracker Barrel ontdekt. Die komt zeker op ons eetlijstje voor volgend jaar.

Terug naar het hotel is nog even een gedoe want de afslag op de snelweg die wij moeten hebben is afgesloten. Het is echt belachelijk druk voor een donderdagavond vind ik. De TomTom doet gelukkig z’n werk en we komen toch aan bij ons hotel.

Voor morgen moeten we nog een behoorlijk stuk rijden. Ik heb echt m’n huiswerk niet goed gedaan want ik heb me ergens op de tijd verkeken. Of gerekend met tolwegen. Dat scheelt namelijk een uur. Nu we het tol kastje niet hebben aanstaan wil ik het ook niet riskeren. We kijken morgenvroeg wel even hoe we het gaan doen.

Morgen rijden we naar onze laatste overnachtingsplaats aan het strand in Delaware. Nog even rustig de vakantie afsluiten voor we zondag weer in het vliegtuig stappen.

1. Jos:
    6 juni 2023