Dag 18 : Salem - Shenandoah NP

1 juni 2023 - Big Meadows, Virginia, Verenigde Staten

Dag 18 : Salem - Shenandoah NP deel 1

Na een prima nacht in weer zo’n heerlijk zacht bed staan we op en begeven ons naar het ontbijt. Ze hebben van alles behalve gewoon brood. Hmm ik neem wel een bagel en Rob pakt wat van de warme gerechten. Een soort broodje met vlees ertussen en iets met ei. Echt super lekker is het niet. Mijn bagel smaakt prima hoor. Dus Rob pakt ook nog maar een bagel met pindakaas. Goede koffie kennen ze ook al niet in Amerika. Zelfs met een bonen machine is het volgens Rob net thee.

IMG_9337IMG_9338

Na het eten pakken we weer in en verlaten we Salem. Vandaag staat het eerste gedeelte van de Skyline drive van Shenandoah NP op het programma. Deze ochtend heb ik een site gevonden die je alle mooie uitkijkpunten en wandelingen laat zien. Ik heb ze maar opgeschreven mocht het internet niet werken.

IMG_9340

De Skyline drive is 105 mijl lang (168 km) en wij rijden vandaag tot mijl 51 waar we in de big meadows lodge zullen verblijven. Om kwart over negen rijden we de snelweg weer op richting Roanoke. Het is ongeveer anderhalf uur rijden naar de zuidelijke ingang van Shenandoah.

Voor we het park inrijden gaan we nog even tanken. In het park zal niks te tanken zijn of duur dus kan hij maar beter vol zitten. We gooien er weer 10,66 gallon in.

Na 6 mijl rijden we het park binnen. Uiteraard wordt er bij het bord gestopt voor een foto. Dan rijden we naar het toegangspoortje waar we 30 dollar entree betalen. Omdat dit pas het eerste nationale park is waar we moeten betalen heeft het geen nut voor ons om de America the beautiful pass te kopen. Voor die 30 dollar mag je een week lang hier rondrijden.

IMG_9341IMG_9344

De eerste overlook die we tegenkomen is mcCormick. Hier kun je al een mooie blik werpen op de bergen. Het is wel erg heiig. We vertrokken vanochtend met donkere wolken uit Salem en hebben nu wel stralend blauwe lucht en zon.

IMG_9347IMG_9346IMG_9352

We stoppen nog bij een aantal overlooks zoals Sawmill road, Turk mountain, Moormans river overlook en Riprap overlook.

IMG_9353IMG_9354IMG_9355IMG_9360

Er valt ook wat te wandelen. We parkeren de auto bij de Black rock summit trail en lopen daar de 1,1 mijl trail naar de rotsen. We worden onderweg behoorlijk belaagd door dikke vliegen die om je oren blijven zoemen. Ik word er gek van en krijg het voor elkaar om mezelf op één oor te meppen. Lekker handig. Bij de rotsen zien we wat spinnen en een duizendpoot. Ook daar weer een schitterend uitzicht.

IMG_9361IMG_9363IMG_9364IMG_9365IMG_9366IMG_9367

Na een half uurtje lopen zijn we weer terug bij de parkeerplaats en rijden we door naar Dundo picnic area om een broodje te smeren en even wat te eten. Hier is ook eindelijk een toilet gebouw. De USA reizigers kennen deze huisjes wel. Op zich zijn ze meestal wel netjes en er is altijd toilet papier.

IMG_9372IMG_9373

Als we uitgegeten zijn ruimen we alles netjes op en rijden door. Bij Loft is een winkeltje waar we stoppen om rond te kijken. Rob koopt zich 4 soorten bier uit de regio. Straks proeven.

IMG_9375IMG_9374

Als we door willen rijden worden we tegengehouden door zo’n lollipop man met een stopbord. Ze zijn veel aan de wegen bezig in het park. Nieuw asfalt aan het leggen of het gras maaien. Het duurt even voor de pilot car komt die we moeten volgen maar dan kunnen we verder.

IMG_9376

Ondanks dat het heiig is is het uitzicht wel echt heel erg mooi en ook bijna niet op camera vast te leggen. Je moet het zelf eens ervaren.

IMG_9382IMG_9384

Rond half vier komen we bij de big meadows lodge aan waar we deze nacht logeren. We krijgen de sleutels voor kamer 66 in het Hawksbill gebouw. Het is een leuke knusse kamer in cabin style. We halen de koffers op en maken de auto leeg. We zitten in berenland dus niks van eten mag in de auto blijven.

IMG_9387IMG_9389

Als we geïnstalleerd zijn lopen we een rondje over het terrein. We zien nog allerlei beestjes : een muis, chipmunks, een groundhog en een hert.

59ad4ff3-e07c-40e7-9144-2e1b450bb5feIMG_9390IMG_9391IMG_9395IMG_9399

In het winkeltje zie ik een mooi boek over de nationale parken. Die gaat mee naar huis. Ik had hem deze middag al eerder gezien in het winkeltje. Was toen al aan het twijfelen om hem mee te pakken. Nu kan ik hem niet laten staan.

IMG_9416IMG_9417

In de lodge zitten twee restaurants. Wij gaan naar de taproom om wat te eten. Hier is het meer bar food en iets goedkoper dan het andere restaurant. Rob neemt een pizza en ik pak de club sandwich. Het lijkt misschien niet zo veel maar het was een prima portie en erg lekker.

IMG_9402IMG_9403

Na het eten gaan we nog even op de schommelstoelen zitten in de grand room. Daar is goed internet en kunnen we even een rondje Facebook doen.

IMG_9404

Als we terug lopen naar de cabin zien we nog twee herten op de parkeerplaats staan. Zo leuk om te zien.

IMG_9407IMG_9412

Zo rond half acht pakken we de auto naar de Big meadows. Als het begint te schemeren komen ineens van alle kanten herten uit het bos. Waar je ook kijkt zie je wel hertjes staan. We zien zelfs een kleine Bambi.

IMG_9420IMG_9424

Als het kwart over acht is rijden we naar een overlook voor de zonsondergang. De zon gaat hier rond half negen onder. Het is een mooi gezicht. Allemaal die verschillende kleuren in de lucht. De zon wordt knal oranje en zakt dan langzaam achter de bergen weg. Wow.

IMG_9425IMG_9427IMG_9428

Het begint behoorlijk frisjes te worden en we gaan terug naar de cabin. Kijken of we het daar een beetje warm kunnen krijgen. Gelukkig hebben we een verwarming in de kamer. Die is wel nodig.

Het is allemaal wat primitief hier. Het is dan ook even uitvogelen hoe je de douche aankrijgt en op een goede temperatuur. Uiteindelijk liggen we fris gedoucht in onze bedjes.

Morgen doen we het bovenste gedeelte van de Skydrive. Benieuwd wat voor moois we morgen nog gaan zien.