Dag 13 : great smoky mountains

27 mei 2023 - Pigeon Forge, Tennessee, Verenigde Staten

Dag 13 : great smoky mountains

Wat heerlijk om eens in slaap te vallen zonder geluid van een koelkast die opstijgt. Rob was bijna niet wakker geworden vanochtend aangezien ik hem bijna vermoord heb vannacht. Wat een gesnurk. Niet normaal.

Er zit een ontbijt bij dus gaan we kijken of het wat is. Het is nog vrij uitgebreid met 4 soorten wafels, ei, mini burgers, biscuits en gravy, brood en ontbijt granen. Al nemen wij ons standaard ontbijt met brood met jam en ei en een wafel. Prima bodem voor deze dag.

Rond negenen verlaten we het appartement en rijden naar de newfound gap. Vanuit daar rijden we eerst naar Clingmans dome.

IMG_9007IMG_9008

We kunnen vrij vooraan parkeren. Dat was 6 jaar geleden wel anders. Het is frisjes dus we doen wel even het vest aan.

IMG_9009

Het is maar een 0,5 mijl (800 meter) naar de observatie toren maar je maakt 113 hoogtemeters op dat kleine stukje. Puf puf hijg hijg. Je zit hier op een behoorlijke hoogte en dat is te merken. De lucht is ijler dus ben je veel sneller buiten adem.

IMG_9010IMG_9012IMG_9014

Boven is het uitzicht wel prachtig ondanks dat de smokies heiig zijn. Maar ik geloof niet dat het hier ooit mooi helder is.

IMG_9015IMG_901630030818-a5fb-428f-a7f1-acab58331d43

We schuifelen weer terug naar de auto en gaan verder. Als we wegrijden begint de parkeerplaats behoorlijk vol te raken. We waren mooi op tijd.

IMG_9021

Waarschuwingsbordjes op de wc’s

IMG_9040IMG_9022

We rijden de 7 mijl terug naar de hoofdweg en stoppen bij de Newfound gap. Hier is de staatslijn tussen Tennessee en North Carolina. Hebben we die ook nog even meegepikt.

IMG_9023IMG_9024IMG_9025

We maken hetzelfde rondje als 6 jaar geleden en rijden we richting Cherokee. Aan het eind van de smokies staat nog een oude watermolen, Mingus Mill. Altijd leuk om even te stoppen. Hij maakt deel uit van de historische gebouwen hier in het park.

IMG_9030IMG_9034IMG_9039

Dan rijden we de Blue ridge parkway op. Ook hier wordt weer gestopt bij het bord. We doen maar een stukje parkway. Deze weg staat bekend als de meeste pittoreske weg in de USA. De weg loopt van het Great Smoky Mountain NP in het zuiden over een lengte van 755 km naar het Shenandoah NP (daar komen we later deze vakantie).

IMG_9041IMG_9043

Wij slaan af richting Cherokee en gaan het indianen reservaat in. Maar echt iets interessants vinden we niet om te stoppen. Wel zijn de beschilderde beren langs de weg leuk om te zien.

IMG_9046IMG_9047

We rijden dezelfde weg weer teug richting Pigeon forge. Omdat de camera van Rob het nu wel doet wil hij nog eens naar Cades cove. Prima hoor. Tegen beren zeg ik geen nee.

Om kwart voor drie rijden we de loop weer op. Het is lang niet zo druk qua auto’s dan gisteren. We hoeven niet lang te wachten op onze eerste (jonge) beer. Deze zit aardig dicht bij de weg. Een half uur later hebben we al 7 beren gezien. Inclusief een mama met twee in de bomen klimmende kids.

07afc672-2a95-4a5a-98ce-ac5d4177e6164278f59e-6c24-4f1a-81e0-767840c192977c071e13-22ec-432e-b8a6-aff56f928f7c79671139-26ed-4804-8447-b8b7b3031a5d4e427398-4501-4dc8-b160-53fbd9b1f56b7804bb88-6284-4543-b50a-da015655ae1c

Het begon goed maar voor de rest zien we er alleen nog maar 3 in de verte. Onze berenteller staat toch mooi op 23 beren in 2 dagen. We mogen zeker niet klagen. Deze keer zien we qua andere beesten alleen nog een kalkoen langs de weg en wat kraaien.

8bbf3f5b-0b0c-4069-8fe6-176393a6569446f15422-a1dd-4a67-b68f-6d6f2faa97e7IMG_9052

Tijd om richting Pigeon forge te gaan. We hebben lang genoeg in de auto gezeten vandaag. Rond half zes zijn we terug in het appartement en dumpen we de spullen. Dan stappen we weer de auto in. We hebben honger.

Ik heb ons laatst lid gemaakt van de Texas Roadhouse vip club en kreeg een gratis voorgerecht cadeau. Vandaag kreeg ik een reminder dat deze bon nog maar 4 dagen geldig is. Tijd om hem op te maken dus. De Texas Roadhouse ligt aan de andere kant van de grote weg. Alleen is het een crime om over te steken hier met de auto. De parkway is super druk en drie rijen dik auto’s die voorbij razen.

Vraag niet hoe maar het lukt om de auto aan de overkant te krijgen. Het zit stampvol binnen. Als gratis voorgerecht pakken we de gegrilde knoflook garnalen. Die zijn erg lekker en het is gelukkig niet zo veel. Als hoofdgerecht pak ik de sirloin met boontjes en aardappel puree en Rob de New York strip met mais en zoete aardappel. De biefstuk is echt heel erg lekker hier en medium rare is ook echt medium rare.

IMG_9054IMG_9053

Na het eten rijden we terug naar het appartement. Even bijkomen van de dag in de auto.

Buiten is het nog heerlijk qua temperatuur en dicht bij ons appartement ligt een mini golf baan helemaal in een Toy box thema. Het is wel behoorlijk aan de prijs. Ik moet gewoon 42 dollar neerleggen voor ons tweeën. Nou vooruit het is vakantie.

IMG_9055

Het eerste rondje win ik. De eerste hole was ook meteen een hole in one. De rest van de holes zijn zo makkelijk nog niet. Omdat ergens 2 ballen lagen konden we nog een rondje doen. Normaal ben je bij de laatste hole je ballen kwijt en klaar. Het tweede rondje gaat beter voor Rob met zelfs twee keer een hole in one maar toch win ik met een paar punten verschil.

IMG_9058IMG_9059IMG_9062IMG_906512328a1b-50dc-499e-afe4-b4014ef91690IMG_9067IMG_9068

Het is goed geweest voor vandaag. We lopen terug naar het appartement waar we nog wat drinken. Het was weer een mooie dag. Morgen de laatste dag smokies. Bedoeling is om zeker nog wat natuur mee te pakken en hier en daar een wandeling. En hopelijk zien we nog wat beestjes. Voor jullie fijn lang weekend !!!