Dag 10 : Louisville - Cave city

24 mei 2023 - Cave City, Kentucky, Verenigde Staten

Dag 10 : Louisville - Cave city (mammoth caves NP)

Jammer dat er geen gordijnen waren op de slaapkamer maar alleen shutters. Er komt een hoop licht doorheen en ondanks m’n slaap masker ben ik toch vroeg wakker. Ik draai me nog eens om maar half zeven is het klaar.

We maken een ontbijt klaar in de keuken en zetten een pot koffie. Onder het eten bel ik met m’n ouders en daarna met Inge. Even bijkletsen. We hebben de tijd deze ochtend. We zorgen dat het appartement er weer netjes uitziet en stoppen rond negenen de sleutel weer terug in het sleutel kastje.

IMG_8743IMG_8745

We rijden de snelweg op richting mammoth caves NP. Alleen staan we na een half uur hopeloos in de file. Drie rijen dik auto’s en geen beweging. Opeens rijdt het na een kwartier weer en vraag je je werkelijk af waarom we stil stonden. We zullen het nooit weten.

De maxima schreeuwt weer om benzine. In Elisabethtown gaan we de snelweg af. Rob had gezien dat hier de benzine goedkoop is. En zo gooien we 15 gallon (57 liter) benzine in de tank voor $ 43,55 (€41,29). Dat is leuk tanken zo voor € 0,72 de liter. We hebben ondertussen al 1741 mijl gereden deze vakantie. Dit is 2790 kilometers. En er komen er nog heel wat bij.

IMG_8747IMG_8748

Kentucky is verdeelt in twee tijdzones. Dus gaat er opeens een uurtje af en gaat het van half 11 naar half 10. Nu hebben we helemaal de tijd. De tour door de grotten is pas om 11:30 uur.

We rijden rond tienen het park in. Ik speur voor het welkomsbord maar die zie ik niet. Opeens staan we al bij het visitor center waar we naar binnen lopen nadat we de auto geparkeerd hebben.

IMG_8755

We vragen de ranger naar een leuke kleine wandeling aangezien we een dik uur tijd over hebben. Hij raad ons de River Styx wandeling aan. Die zouden we makkelijk moeten halen.

Zo lopen we de berg af richting de grot waar de styx rivier in loopt.

IMG_8750IMG_8752IMG_8753

We klimmen weer naar boven naar het visitor center. Tijd om ons vest te halen en voor mij een schoenen wissel. Korte broek houd ik aan. Het is 12 graden in de grotten dus iets met lange mouwen is wel aan te raden.

Om 11:25 uur verzamelen we ons bij shelter A en krijgen we een warm welkom van onze gids. Dan lopen we met de hele groep richting de ingang.

IMG_8756

Wij hebben gekozen (nou ja er was niet veel meer te kiezen, op tijd reserveren dus) voor een historic tour. Deze duurt ongeveer 2 uurtjes en is 2 mijl lang. Het diepste punt wat tijdens deze tour wordt gehaald is 310 feet (= bijna 95 meter diepte).

We gaan de trap af en lopen de grot in. Je voelt de koele lucht al tegemoet komen. Ook je ogen moeten even wennen aan het donker. Overal is wel iets van licht maar toch. Ze doen een keer het licht  helemaal uit en een lantaarn aan. Zoals vroeger.

IMG_8757IMG_8760IMG_8764IMG_8767IMG_8770

We krijgen heel veel info van de ranger. We lopen trap op en trap af en het is af en toe bukken (Zelfs met mijn lengte) en het is op een gegeven moment zelf super smal (fat man misery noemen ze het) en moet je je echt erdoor wurmen.

IMG_8771IMG_8775IMG_8777IMG_8781IMG_8785IMG_878608334058-dbe1-4703-a641-7eeaa719b5d0ef176c80-4b31-4e07-bc40-fc496a3cd67eIMG_8789IMG_8791

Op het eind mag je weer 154 trappen oplopen om bij het begin uit te komen. Het is zeker de moeite waard. De totale lengte van het grottenstelsel wat ze al ontdekt hebben staat op 483 mile sinds september 2022 maar er schijnt nog veel meer te zijn.

IMG_8793IMG_8794IMG_8795IMG_8797IMG_8798

Na twee uurtjes staan we weer buiten in de warmte en lopen we richting auto. Tijd om wat te drinken en te snacken. We hebben trek.

Het park is niet groot en we pakken nog 1 wandeling mee. Deze keer doen we rondje green river overlook en de Dixon cave. Het is maar een half uurtje maar het is goed warm buiten en dan is berg op berg af best vermoeiend. Rob spot nog een kikkertje onderweg.

IMG_8799IMG_8802IMG_8803IMG_8804IMG_8805

Als we naar de ferry rijden (die overigens gesloten is) zien we een wilde kalkoen langs de weg. Helaas duikt ze de struiken in dus een goede foto lukt niet echt. We rijden tot we niet meer verder kunnen en draaien om. We zien de kalkoen nog eens en zien dat ze kuikentjes heeft. Helaas loopt ze weer door de struiken.

IMG_8810IMG_8811IMG_8814

Via een andere weg als dat we gekomen zijn rijden we richting de uitgang van het park. En yes daar staat het bord dan toch. We maken een foto en lopen nog een mini trail naar een uitzicht punt waar eindelijk niet veel te zien is.

IMG_8845

Op naar onze slaapplek voor vanavond. We slapen vanavond in een Baymont inn in cave city. Het is lang niet zo fancy als gisteren maar onze kamer 224 is schoon en beestjes vrij. En dat is het belangrijkste. Wel moeten we onze koffers de trappen opslepen want dit hotel heeft de deur aan de buitenkant zitten.

IMG_8855

Als het vijf uur geweest is hebben we toch wel erge honger. Het is voor ons natuurlijk een uur later en zoveel hebben we eigenlijk ook niet gehad vandaag. En dat met al dat lopen maakt dat we zin hebben op iets. We lopen (ja alweer lopen) in 5 minuten naar de Cracker Barrel, een keten waar we ook nog nooit zijn geweest maar ik wel altijd goede dingen over lees.

IMG_8860

De kaart is weer mega uitgebreid.  Hmm wat gaan we nemen?? Rob kiest uiteindelijk voor de tips, chicken and shrimp platter (biefstuk, gegrilde kip en gefrituurde garnalen) met hashbrowns en mais. Ik ga voor de cheese bacon fried chicken met aardappel purée met jus en coleslaw. De porties zijn precies goed en erg lekker. Hier komen we nog wel eens terug.

IMG_8856IMG_8857

Na het eten lopen we een rondje door de county store. Even neuzen of ze wat leuks hebben.

IMG_8858IMG_8859

Op ons gemak lopen we terug naar het hotel waar we young Sheldon en the blacklist kijken. We zijn weer bij.

Dan kijken we nog voor leuke dingen voor morgen. We krijgen morgen ons uur weer terug en blijven in Kentucky. We gaan naar Corbin, de geboorteplaats van de KFC. Eens zien wat we onderweg nog tegenkomen. Tot morgen !