Dag 16 : New river gorge NP

30 mei 2023 - Oak Hill, West Virginia, Verenigde Staten

Dag 16 : new river gorge

Om zeven uur schrik ik wakker. Ik heb als een blok geslapen vanaf een uur of tien. Helaas zit m’n hoofd nog altijd dicht. Hopelijk gaat het snel beter. Als we naar buiten kijken zien we dat het in ieder geval droog is. Prima dan kunnen we iets doen.

We gaan ontbijten. De ruimte om te zitten is echt mega klein dus is het even wachten op een plekje. Echt alles is apart in plastic verpakt. Elke boterham of bagel zit in een zip lock zakje. Zo krijg je wel een plastic berg zeg. We smeren een paar boterhammen met jam en pindakaas. Ik verlang eigenlijk wel weer naar m’n yoghurt en m’n boterhammen met kaas en hagelslag.

Na het ontbijt vertrekken we richting de New river gorge bridge. Deze ligt op een paar mijl van het hotel af. We krijgen wel meteen een flash flood warning op de navigatie. Gelukkig is deze ver weg van ons.

IMG_9200IMG_9180

We rijden over de brug als we naar het visitor center rijden. Daar halen we een kaartje van het park en de wandelpaden en lopen daarna naar de overlook om de brug eens goed te gaan bekijken.

IMG_9228

De New River Gorge Bridge is een stalen boogbrug die met een lengte van 924 meter en een spanwijdte van 518 meter de op drie na langste boogbrug ter wereld vormt, na de Chaotianmenbrug, de Lupubrug en de Bosidengbrug. Indrukwekkend dus.

IMG_9172IMG_9173IMG_9174IMG_9178IMG_9179

New river gorge national river is pas sinds 2020 een nationaal park. Bij de ranger had ik gevraagd voor een korte wandeling. Hij had ons de wandeling naar diamond point aangeraden. We zetten de auto op Fern creek parking en beginnen met lopen.

IMG_9181IMG_9182IMG_9183

Het is vooral lopen door zompig bos. Het heeft natuurlijk gisteren als een gek geregend dus alles is klam.

IMG_9184IMG_9186

Na 3 km kom je bij diamond point uit en kijk je zo de kloof in naar de rivier. Je moet wel goed oppassen. Er staan geen hekken en de afgrond is echt steil. En met die natte stenen is het sowieso al glibberen.

IMG_9188IMG_918979f72779-3cc9-404c-8796-18c8285e24d1IMG_9193

Als we het gezien hebben lopen we door het bos weer terug. Onderweg zien we nog twee oranje salamanders (de red eft). Als we bij de auto komen hebben we bijna 7,5 km erop zitten.

IMG_9194IMG_9197IMG_9198IMG_9199

We rijden iets terug naar de Fayette station rd. Deze weg gaat de kloof in en onder de brug door. Vanaf het strandje kun je mooi foto’s maken van de brug. We wilde eindelijk nog stoppen bij de andere brug maar er was geen plek. Misschien dat we morgen nog eens proberen.

IMG_9201IMG_9202IMG_9204

In het roadbook staat Babcock state park vermeld. Deze ligt op 25 minuten rijden vanaf het visitor center. Als we onderweg zijn begint het te regenen. Boehhh het zou droog blijven vandaag. Gelukkig hoeven we in het park niet ver te lopen naar de oude Grist Mill (watermolen).

IMG_9205IMG_9206IMG_9208IMG_9254IMG_9211

Op het kaartje van het park zie ik watervallen staan. De Sandstone falls zijn van verschillende punten te bekijken. Eerst zien we ze vanaf de overlook en daarna rijden we naar de parkeerplaats waar de boardwalk begint die je naar de falls brengt. Het is maar een korte wandeling naar de waterval.

IMG_9229IMG_9214IMG_9216IMG_9219IMG_9227IMG_9220IMG_9255IMG_9223IMG_9225

Ondertussen is het zonnetje gaan schijnen en zien we ook weer wat blauwe lucht. Dat ziet er toch een stukje vrolijker uit.

Als we bij Grandview overlook aankomen is het mooie weer gedaan. Het begint weer aardig te druppelen als we de auto weer instappen om verder te gaan. Vanaf de overlook heb je trouwens een mooi uitzicht op de rivier.

IMG_9230IMG_9232

Alweer tanken. Máxima heeft dorst. 15 gallon in de tank en we kunnen weer.

De laatste stop is Thurmond historic site. Hier vind je een oud postkantoor, een bank en een oud trein depot. Vroeger was Thurmond een welvarende stad met veel trein passagiers en treinen die kolen weg brachten. Helaas ging het mis en werd het een spook stadje. Tot op heden rijden er wel nog telkens treinen. Wij hadden geluk. Er kwam er net een langs.

IMG_9234IMG_9235IMG_9237IMG_9238IMG_9239IMG_9241IMG_9244IMG_9256

We gaan richting hotel. Onze buurman is Mexicaans restaurant El Rio. We hebben wel zin in taco’s en tortilla chips. We bestellen beide dan ook een taco gerecht. Rob met kip en ik met steak. Rob eet alles netjes op. Ik krijg het niet allemaal op. Vond het ook niet echt bijzonder qua smaak (of het ligt aan m’n dichte neus).

IMG_9247IMG_9248

In het hotel wisselen we wat dollars voor kwartjes en verzamelen we de was. Tijd om een wasje te draaien. Ik heb geen shirtjes, ondergoed en sokken meer. We proppen alles in de machine en gaan terug naar de kamer.

IMG_9250

Na een half uurtje is de was klaar en kan het de droger in. We gaan 25 minuten later eens kijken of het klaar is. Helaas het moet nog een kwartier. En dan is het nog niet helemaal droog. Zo hangen er in de kamer nog wat shirts en sokken te drogen. De rest ligt weer fris in de koffers.

IMG_9251

Ik voel me gelukkig als een stuk fitter dan deze ochtend. Hopelijk doet een goede nacht slaap zo nog eens wonderen.