Dag 10 : Twin falls - Victor
22 september 2025 - Victor, Idaho, Verenigde Staten
Dag 10 : Twin falls - victor
Zo we gaan de dubbele cijfers al in. Gelukkig hebben we nog bijna twee weken om te genieten. Om kwart over vijf word ik wakker. Veel te vroeg natuurlijk maar ik kan niet echt meer slapen. Ik zet de formule 1 race maar aan en zie super Max winnen. Simply lovely !! Dan schakel ik over naar PSV - Ajax.
Ondertussen is Rob wakker, bellen we weer even met thuis en kleden we ons aan. We gaan naar het ontbijt en kom daar erachter dat ik nog altijd op mn sloffen loop. Na het eten kijk ik het voetbal af en ben op zich wel tevreden met een gelijkspel.
We laten Twin falls achter ons en rijden vandaag als eerste naar Craters of the moon national park and preserve. Het is 1,5 uur rijden.
Tegen half 11 komen we aan bij het visitor center waar we een kaartje halen van het park. Je kunt in het park een loop road rijden van 7 mijl en verschillende wandelingen maken. Ook kun je grotten bezoeken maar daar heb je een permit voor nodig. Deze is gratis te verkrijgen in het visitor center. Wij willen wel naar de grotten en krijgen na een aantal vragen de permit mee.
We laten onze Nationale parken pas weer zien, rijden de loop road op en stoppen bij de North crater flow trail. Hier is een boardwalk van een halve kilometer lang dat loopt over een van de jongste lavastromen naar grillige formaties die door lavastromen achtergelaten zijn.
Iets verderop gaan we Inferno Cone beklimmen. Het is een flinke kuitenbijter. Boven heb je wel geweldig uitzicht. Jammer genoeg is het ook vandaag weer bewolkt.
We pakken de spatter cones ook mee. Dit zijn miniatuur vulkanen.
Tijd om de lava buizen op te zoeken waar we de permit voor hebben. Het is een korte wandeling door de lava velden naar de eerste grot : Dewdrop. Het is wel uitkijken want de rotsen liggen los. In deze grot kun je alleen binnen kijken.
Iets verderop ligt Indian tunnel. Deze lava tunnel is 800 meter lang en hier kun je wel in lopen. Dit is wel gaaf zeg. Goede stevige schoenen zijn wel aan te raden. Het is klimmen en klauteren. De grond is oneffen door de lava en overal liggen losse stenen. De stenen zijn ook nog eens best scherp. Ook een zaklampje is soms geen overbodige luxe want op sommige stukken is het donker.
Als je na 800 meter door het gat naar buiten gekropen bent volg je de markers terug naar het pad. We gaan terug naar de auto. Het is ondertussen half 1 en we hebben trek. We smeren een broodje bij de auto. Net op tijd waren we klaar met de wandeling want het begint wat te druppen.
We maken nog een korte foto stop bij Devils Orchard en rijden dan het park weer uit. Wat een verrassend park zeg. Zeker een aanrader.
De TomTom gaat op Idaho falls. Ook weer zo’n 1,5 uur rijden. In Arco gooien we de tank nog maar eens vol. 11 gallon dit keer.
Als we Idaho falls inrijden is het donkergrijs qua lucht en regent het. Hè bah dat hadden we niet besteld voor deze vakantie. We gaan als eerste naar het Eagles nest waterfall. We parkeren de auto en maken een rondje op de rotonde. Jammer van de grijze lucht. Foto’s worden dan toch minder.
We zien een oude spoorbrug met twee watertorens ernaast. Ook leuk voor op de foto. Het maakt deel uit van de riverwalk. Deze kun je lopen. Wij pakken de auto want het druppelt nog altijd.
Iets verderop zie je de watervallen in de snake river. In het parkje staan ook allemaal leuke beelden zoals een paarden bankje, ganzen stoelen en een eland en beer bedekt met planten. Leuk gemaakt.
Morgenvroeg hebben we nog ontbijt in het hotel maar in Grand Teton en Yellowstone hebben we geen ontbijt erbij. Onze broodjes zijn op. Tijd om nieuwe te halen voor de komende dagen. We pakken twee grote zakken mee, halen nog wat vlees voor op de broodjes, pringles in de smaken honey mustard en carnitas tacos, wat keel snoepjes voor Rob en een pecan snickers. Die laatste peuzelen we in de auto meteen op.
De eindbestemming voor vandaag is Victor. Het is nog 1:15 uur rijden. We rijden weer richting de regen. Ach wordt de auto misschien eens een beetje schoon. We krijgen een flinke bui over ons heen. De auto is helaas nog altijd niet schoon. En het blijft jammer van het uitzicht. We rijden door de bergen maar de toppen zijn gehuld in dikke grijze wolken en we zien amper iets.
Tegen vijf uur komen we aan bij het Cobblestone hotel & suites in Victor. Tijd om in te checken. We krijgen dit keer kamer 308. Vanavond hebben we weer elk een eigen bed om in te slapen. We zetten de verwarming aan want het is frisjes op de kamer. Buiten trouwens ook. Het is maar 12 graden. Loop je dan in je korte broek.
Tijd om te gaan eten. We lopen naar de buren, een Mexicaans restaurant en zien dat deze gesloten is. Huh dat stond niet op Google. We pakken de auto en rijden naar het andere Mexicaanse restaurant El Guadalajara. Het is een klein tentje maar het zit vol. Natuurlijk krijgen we chips en salsa als voorafje. Rob gaat voor de chicken chipotle en ik voor de enchiladas met kip in milde rode saus. Het eten smaakt prima en is veel te veel.
Na regen komt zonneschijn. We zien dat het buiten iets aan het opklaren is en zien warempel de zon. Na het eten gaan we de camera halen op de kamer en rijden we richting Jackson. We willen naar de Moose Wilson road want daar zie je nog wel eens wildlife. Als we even onderweg zijn rijden we de staat Wyoming in. We slingeren door de bergen.
Tegen zeven uur komen we aan bij de Moose Wilson Road waar al gewaarschuwd wordt voor wildlife. 10 jaar geleden zagen we hier helemaal niks. Eens kijken of we vandaag meer geluk hebben.
We rijden tot Teton village en draaien dan om. Als we halverwege zijn zien we auto’s stil staan. Dat kan maar 1 ding beteken, er staat iets langs de weg. Wij stoppen ook, kijken naar links en zien een hele familie moose staan. Papa, mama en twee kleintjes. OMG wat gaaaf. We hebben wel eens eerder elanden gezien maar nog nooit een mannetje. We blijven een tijdje kijken en proberen foto’s te maken. Het begint al best donker te worden. Mama en babies besluiten op een gegeven moment om over te steken en wij staan precies goed voor papa op beeld te krijgen. Kijk even bij de video’s voor beeld materiaal.
Helemaal happy rijden we terug. Maar het wordt nog mooier. Opeens zien we nog een groot mannetje oversteken. Voor een goede foto is het te schemerig. Maar wat super cool, gewoon 5 elanden gezien.
In een half uur rijden we in het pikkedonker terug naar het hotel. Tijd om op te warmen, lekker te douchen en op tijd naar bed. Morgen hebben ze in de ochtend weer regen voorspeld. We gaan naar Grand Teton NP morgen dus hopen dat we de Tetons gaan zien. Anders hebben we dinsdag nog een kans. Dan voorspellen ze wel zon. We gaan het zien. Dit was in ieder geval weer een prima dag.
























































Ik ga duimen voor helder weer.
Vorig jaar zagen we de bergen op onze eerste dag niet door de harde regen!